tirsdag den 30. december 2014

De små nissehuer

En måned før jul ville jeg ikke afsløre, hvem de små nissehuer var strikket til, og nu er december næsten fløjet. Min ældste datter samler på gummiænder, og det var dem der skulle lunes til jul. Desværre glemte jeg at tage et billede af dem da jeg var på besøg, så man kunne se ænderne pynte med nissehuer, men det bliver vel jul igen. Jeg havde dog lige snuppet et enkelt billede af en ande-model, jeg brugte til at måle på, inden den blev pakket ind til julegave fra lillesøster.

Man kan også bruge huerne til at varme æg ved en julebrunch, hvis nu man ikke lige samler på gummiænder, men har lyst til at pynte med strikkede nissehuer i den størrelse.

Selvom jeg er lidt sent ude, skriver jeg alligevel min opskrift her:

slå 40 m op med strømpegarn på strømpepinde 2½. Strik 7 omg. 1 dr r, 1v. Strik 14 omg. glatstrik. Dernæst indtag på hver 4 pind således:
1. og 3. pind: Strik 2 dr r sm. Strik resten af pinden r.
2. og 4. pind: Strik r til der er 2 m tilbage, strik 2 r sm.
Når der er 2m tilbage på hver pind strikkes yderligere 3 omg. Klip tråden. Huen lukkes af ved at strikke 2 r sm, hvor tråden samtidig trækkes igennem maskerne.




2 kommentarer:

  1. God ide! De er virkelig søde. Både til ænder og æg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! dem kommer jeg nok til at lave nogle flere af ;)

      Slet