søndag den 14. september 2014

Et ordentligt brød

Når man har været på Bornholm, skal man have lidt af specialiteterne med hjem. Helst dem man ikke kan købe andre steder. Det blev ikke til så meget denne gang, da bilen var proppet med damer, bagage og garn.

Ramsløg-olien er et must, den kan få enhver kotelet eller salat til at smage fantastisk. Ramsløg forbinder jeg især med forår og leg i skoven. Der var mange af dem, så mange at der nogle gange stank af løg, bare man åbnede vinduet. Men i små mængder giver ramsløg en skøn smag og er blevet ret populært i det nordiske køkken.
Den ægte sennep kan vi heller ikke undvære og den skal helst kunne række til julepølsen.
Det er også godt med nogle nyheder, f.eks. Lakridsøllen jeg købte hos Johan Bülow, som gave til min mand. Den skal serveres kold i champagneglas, men til hvad ved jeg ikke. Tilbehøret er ligesom allerede kommet i øllen.
Rabarberbolsjerne er til pigerne. Dem er der brugt en del lommepenge på igennem årene.

Min mor købte altid mel hos mølleren i Olsker. Udover det almindelige rug og hvede, var der ofte grahamsmel i huset. Bornholms Valsemølle er nok det der kommer tættest på melet fra dengang. Faktisk er det endnu bedre og i dag er der mel af mange flere kornsorter, endda økologiske.

Jeg har længe villet prøve at bage Ølandshvedebrødet, så det skulle fuldkornsmelet og det fine af Ølandshveden bruges til. Det blev så godt, er nemt at bage, smager af mere og mætter på den gode måde. Det er ikke sidste søndag vi står op til dette brød og ja, det bliver nok til et søndags- eller festbrød, da Ølandshvede er lidt i den dyre ende. Men så må vi spare på noget af det andet. I dag spiser vi brød til det hele.


2 kommentarer: